• Pedagogy,
  • University life,
  • Institutional life,

Symposium: “So what do we do now? Pedagogy and digital technology in higher education”

Published on April 22, 2022 Updated on April 22, 2022

On 24 and 25 March, Jean Moulin Lyon 3 University is organising a conference on the question “So what do we do now? Pedagogy and digital technology in higher education” to share experiences and initiate a period of reflection on how to think about education in the “aftermath” of the health crisis.

The health crisis has forced higher education institutions to make numerous changes to ensure pedagogical continuity, while students have been required to discover new educational methods (courses, tutorials/practicals, exams, etc.). Split screens full of thumbnails – with their cameras on or off – have very frequently replaced the classroom or lecture hall. Within a few short weeks, “hybrid” and “blended” became the new companions, or sometimes nightmares, of the entire university community.

What remains of our courses and our pedagogical ambitions when communication is constrained by faulty microphones or saturated bandwidth? When we have to teach face-to-face and remote students at the same time? On the other hand, haven’t the cobbled-together solutions created during the emergency, the tools identified or even diverted from their primary use, opened up perspectives that could enrich our teaching practices beyond this pandemic context?

This symposium, organised by the Digital Pedagogy Committee of Lyon 3 University, aims to compare experiences, by allowing all those involved in digital education to express themselves and to compare their positions and experiences. Could some of the methods put in place continue to be used in the future? On the other hand, which solutions are merely stopgap measures that are unviable in the long term? Two days will be dedicated to this reflection, where pedagogical engineers, teachers and students will be able to compare their experiences and contribute to drawing lessons from the health crisis.


Symposium programme (in French)

JEUDI 24 MARS

Matinée
  • Propos introductifs par Éric Carpano, Président de l'Université Jean Moulin Lyon 3, Franck Debouck, président de l'Université de Lyon et Gilles Bonnet, Vice-président de l'Université Jean Moulin Lyon 3, chargé du CA, du pilotage et de la stratégie numérique -
  • "Et si nous inventions ensemble l'université de demain ?" | François Taddéi, Centre de Recherches Interdisciplinaires , Faculté de Médecine, Université Paris Descartes
  • "J’hybride... moi non plus" | Fatma SAÏD TOUHAMI et Benyoucef BENKOUAR, ATENA, Insa de Lyon
  • Le cas de l’hybridation à l’Université Jean Monnet | Muriel PEREZ, Chargée de mission Innovation Pédagogique, Université de Saint-Etienne
  • Crise sanitaire et confinement dans l’enseignement supérieur : entre prescrit et adaptation au « tout à distance » | Stéphanie Reyssier, Docteure en Sciences de l'éducation, Université Lyon 2
  • Hybridation d’enseignement de psychologie sociale | Tanguy Leroy, Maître de Conférences en Psychologie Sociale, Université Lyon 2
Après-midi
  • Les cours “en ligne” au défi de la littératie numérique : de Moodle à Wikipédia, retour sur une expérience hybride | Servanne Monjour, Maître de conférences en littérature française, Université Sorbonne
  • Personnaliser l'approche dans l'enseignement des langues anciennes, quelques réflexions pour tirer parti des leçons des cours et évaluations à distance | Bruno Bureau, Professeur de langue et littérature latines - Université Lyon 3
  • Promotion « Corona » : la gageure de la distance | Fatima Damaj, Docteure à l’Université Libanaise et conseillère pédagogique
  • Les universités face à la crise : Bilan et perspective | Association VP Num , Thierry Spriet, Vice-président délégué au numérique et à l'innovation pédagogique, Université d'Avignon
  • Qu'est-ce qui a changé dans les usages de Moodle depuis les confinements ? |  Émilie Moenaert et Catherine Simand, ingénieure pédagogique et responsable du service DUNES, ENS de Lyon
  • L’expérience d’apprentissage des étudiants lors du premier confinement : la question des prises d’initiatives sur les contraintes | Jean-Luc Denny, Maitre de conférences, Inspé, Université de Strasbourg


VENDREDI 25 MARS

Matinée
  • Vers de nouvelles formes d'accompagnement des enseignants et des étudiants | Ana-Maria Moldovan, ingénieure pédagogique, Université de La Rochelle
  • Bricolages d’enseignants en contexte de crise sanitaire |  Stéphanie Marty, Maître de conférences, Université Montpellier 3
  • Co-enseignement et transdisciplinarité | Emilie Carretier et Barbara Szafrajzen, Maîtres de conférences, AMU
  • Les leçons tirées par les services d’appui à la pédagogie numérique | Alexandra Codina et Valérie Martel, ingénieures pédagogiques, PAPN, Université Lyon3
  • Quelles conditions pour pérenniser l'usage du numérique suite à la période pandémique ? | Stéphane Simonian, Professeur des Universités, ISPEF, Université Lyon 2

Après-midi
  • Assurer la présence à distance et scénariser les interactions humaines | Arnaud Vincent, professeur de linguistique anglaise, Université Saint-Louis, Bruxelles
  • L’enseignement du droit à la lumière de la crise sanitaire | Alicia Mazouz, Maîtresse de conférences en droit privé, Université Catholique de Lille
  • Étudiants et confinement : à la recherche de nouvelles stratégies | Anna Clavel, Institut Français de l'Éducation, et Christelle Lison, Université de Sherbrooke
  • L’utilisation du numérique dans l’enseignement supérieur depuis la crise sanitaire : vers une innovation pédagogique | Alexandra Leyrit, Vice-présidente déléguée à la réussite et à la qualité de vie des étudiant.e.s - Université de Saint-Etienne