Enchantment: The Seductress in Opera

Traduction par C. Jon DELOGU de l'ouvrage de Jean Starobinski, "Les Enchanteresses"

Publié le 3 avril 2008
Enchantment: The Seductress in Opera

Enchantment: The Seductress in Opera

Flèche Langues Présentation de l'ouvrage de Jean Starobinski, Les Enchanteresses (Paris, Seuil, 2005) :

C'est folie de croire au merveilleux, si l'on a tiré la leçon des mésaventures de Don Quichotte. Pourtant le goût du merveilleux a persévéré, pour le plaisir du spectacle. En s'alliant à la musique, en faisant appel aux fables anciennes et aux conventions du théâtre, la poésie a inventé un nouvel espace de fiction : l'opéra. Toutes les figures du désir et de l'égarement passionnel peuvent y être jouées et déjouées. Toutes les autorités aussi peuvent y être mises en péril. Les enchanteresses tiennent sous leur domination les héros qu'elles ont dévoyés. Mais leur triomphe ne dure pas. Elles sont les incarnations de l'art qui multiplie les plaisirs et qui sait aussi combien sa souveraineté est précaire. C'est en écoutant les enchanteresses que Jean Starobinski va à la rencontre de quelques auditeurs à l'exigence inquiète : Rousseau, Stendhal, Hoffmann, Balzac, et Nietzsche. De ses lectures, l'auteur revient chargé de découvertes intellectuelles éclairantes. Et de quelques problèmes. Le dix-neuvième siècle romantique a-t-il voulu retrouver une vision religieuse du monde que les Lumières du siècle précédent avaient cherché à supplanter ? L'air d'opéra, qui soulève tant de passions, apparaît bien comme le lieu des transferts du sacré à l'expérience la plus intime de soi, parfois aussi aux appartenances nationales. Or à la sacralisation de l'art correspond en retour une esthétisation du religieux, phénomène complexe qui ne cesse de se manifester sous nos yeux, avec des conséquences parfois inquiétantes. Les lecteurs sentiront que les enjeux esthétiques évoqués dans ce livre intéressent de près l'évolution des sociétés modernes "avancées".

Jean Starobinski est professeur honoraire à l'université de Genève, membre de l'Institut de France.

Flèche Langues Enchantment: The Seductress in Opera, translated from the French by C. Jon Delogu

C. Jon Delogu, est professeur des universités en anglais à l'Université Jean Moulin, Lyon III.

We often look to the theater for spectacle and wonder, but in opera, we find pure enchantment. What is it about the marriage of music and the stage that fills us with such bewilderment and passion? How does the sensual space of opera transport us into the realm of dream?

Jean Starobinski considers the allure of several seducers and seductresses from nineteenth-century operaMonteverdi's Poppea, Handel's Alcina, and Massenet's Manon, among othersand how their stories are woven into the fabric of Western culture. A talented storyteller and renowned critic of literature and music, Starobinski moves from musical analysis and textual exegesis to an investigation of the political, social, and aesthetic scene of Europe at the time. He traces the elements of theater, poetry, painting, sculpture, dance, and music as they occur in operatic performance, and shows how opera's use of narrative genres, especially the fairy tale, in turn influenced many important short stories, novels, and other works.

Nineteenth-century romantics were drawn to opera because of their desire to revive a religious vision of the world that the Enlightenment suppressed. Starobinski revisits the experiences of Rousseau, Stendhal, Hoffmann, Balzac, and Nietzsche, major writers who fell for opera's portrayal of heaven, the loss of one's love, and the task of the artist, whether composer or performer. Starobinski's critical breadth and depth, as well as his eclectic taste and keen observation, echo such great comparative critics as Erich Auerbach, René Wellek, George Steiner, Harold Bloom, and Angus Fletcher. This spellbinding book will enchant not only fans of the opera, but also those who wish to understand the form's enduring heritage in Western culture.

Jean Starobinski is a well-known critic of French and comparative literature, and of music, and has taught at Johns Hopkins University, the University of Basel, and the University of Geneva. His books in translation include Jean-Jacques Rousseau: Transparency and Obstruction; The Living Eye; Action and Reaction: The Life and Adventures of a Couple; and The Invention of Liberty, 1700-1789.

C. Jon Delogu is professor of English at the Université Jean Moulin-Lyon III in France.

New York: Columbia University Press, March 2008, 288 pages ISBN-10: 0231140908 ISBN-13: 978-0231140904